יום ו', כד’ באלול תשע”ד
    דף הבית  |  דבר המנהל  |  חזון בית הספר  |  אתרי כיתות  |  תחומי דעת  |  חדר מורים  |  תקנון בית הספר  |  עלון שבועי  |  יצירת קשר  
 
קרא עוד...
פתיחת שנת לימודים היא תמיד אירוע מרגש. בין אם מדובר בפעם הראשונה, ובין אם מדובר באחרונה. בין אם מדובר בילדים שמתרגשים ולא יכולים כבר לחכות כבר לפגוש את המורים, את החברים הישנים והחדשים. השבוע לפני תחילת הלימודים הציעו להם להתחיל ולנסות להרגיל את השעון הביולוגי שלהם לבקרים ולהתעורר עם שעונים מעוררים על מנת לחזור לשגרה.
קרא עוד...
לקראת פתיחת שנת הלימודים הנה מאמר קצר והמלצות על חשיבות הקריאה. אנו מתפללים כי לפני פתיחת שנת הלימודים, נשכיל לקבל עלינו את הכללים הבאים על מנת לפתור הרבה מתחלואי הקשיים בקריאה, בהבנת נקרא ועוד.... איני מכיר שום דבר שיוכל להעשיר אתכם יותר מן הקריאה. הקריאה מאפשרת לכל אחד להגיע למחוזות עונג, אמת, ידע ודמיון יותר מכל דבר אחר. זו למעשה מכונת שימור מחשבות של חכמי כל הדורות והיא זמינה לנו בכל אשר נלך. למעשה ערימה של ספרים היא האוניברסיטה האמיתית.
קרא עוד...
עם ישראל מגויס למען חיילים מגויסים והנמצאים במבצע "צוק איתן". עם כל האהבה והמסירות לפנק, לדאוג לחיילים אנו שוכחים שיש עוד חיילים בחזיתות אחרות שלא מושכות אש אך ניצבים במשימות לא קלות של הגנה על הצפון. בעוד הכל מופנה לדרום הארץ, משפחת "אוהל שלום" לא שוכחים את חיילי הצפון ומארגנים להם משלוח חבילות שהועברו על ידי חייל בן גדרה המשרת בצפון הארץ.
קרא עוד...
בשקשוק נכנסה הרכבת לתחנה, צפר הקטר והעלה עשן בארובה נוסעים כבדים ירדו מהקרונות, נסגרו ונפתחו דלתות נוסעת לא קשישה כוחה עדיין במותנה עמוסת מזוודות וזכרונות, ירדה לאיטה במדרגות הישנות. "כמה טוב לך" אמרה לי , "שאתה מצטרף למרות שהדרך מעייפת" וגברת מלאת חיים ותוססת הוסיפה בחיוך "אח ! איזה דרך נהדרת" .....ואז גיליתי שבזמן שעבר, נקשרתי אליכם. אך הגיע הזמן ידידי שארד, הנסיעה שלי הגיעה לסיומה. שוב נכנסת רכבת לתחנה, נוסעים חדשים עולים ואני יורדת לרציף. ורגע של געגוע אותי מציף... אוהבת אני אתכם יושבי הקרון ! וכואבת לעזוב את כל דייריו האהובים. ואני אומרת שלום, ואורזת מזוודות, ומאחלת לכולכם , המשך נסיעה נעימה ...
קרא עוד...
בימים אלו, של חופשה תחת אש, אנו מתפללים לשלומם של החיילים והתושבים כולם ומקווים לבשורות טובות.לפניכם קישורים שימושיים.
קרא עוד...
הכרת תודה היא פעמים בהם האור שלנו כבה ואדם אחר מצית אותו מחדש. לכל אחד מאיתנו יש סיבה להכיר תודה לאנשים שהדליקו את האש שבתוכו [אלברט שוויצר ] רוחמה יקרה ! ארבע שנים חלפו עברו ורבה הייתה בם העשייה. לך רוחמה יו"ר הנהגת הורים הנפלאה אנו מבקשים להכיר תודה מעומק הלב על העשייה המבורכת. את הדואגת לרווחת הצוות והתלמידים בכך את מציתה בנו מחדש את הניצוץ לעשייה. היושרה והנאמנות שלך הם צוהר ואור לכל חברותייך בצוות ההורים ואף המורים . האוזן הקשובה לרחשי כל הצוותים תלמידים, הורים, מנהל בית הספר, מורים ועד אחרון העובדים היו כלים להובלת בית הספר, לגיבושו והם הכח והעוצמה להמשך עשייה חינוכית בשמחה ובטוב לבב. על כך אנו מודים לך ומאחלים לך המשך עשייה! מוקירים ומכירים תודה צוות מורי ועובדי בית הספר "אוהל שלום " גדרה
קרא עוד...
יום שני לפני קבלת התעודות ולפני היציאה לחופשת הקיץ הארוכה, הנהגת ההורים ובית הספר הביאו לנו פעילות שלבוקר עם "מתנפחים". לצד ההנאה והחוויה שבפעילות היו מבחר מתקנים מתנפחים מכל הסוגים, מתקנים מתנפחים לילדים, מתקנים מתנפחים אתגריים, מתקני שעשועים, ציוות בידור, תותח קצף ומשחקי מחשב. נציין שהיה זה יום כיף אמיתי, רטוב וקצפי מתותח הקצף .
קרא עוד...
החופש הגדול נעמי שמר הכל אני יכול בחופש הגדול / לצמוח ולגדול בחופש הגדול ללבוש סינור כחול בחופש הגדול / וככה לעמול בחופש הגדול הכל הכל אני יכול / כי זה החופש הגדול כמעט הכל אפשר בחופש הגדול / אולי ניסע לכפר בחופש הגדול לעזור שם בקציר בחופש הגדול / וקצת לקצור חציר בחופש הגדול הכל הכל אני יכול /כי זה החופש הגדול אבל הכי נחמד בחופש הגדול /פשוט להיות לבד בחופש הגדול ועל חולות זהב בחופש הגדול / לשכב לי על הגב בחופש הגדול הכל הכל אני יכול / כי זה החופש הגדול
קרא עוד...
תלמידי בית הספר בשיתוף איגוד ערים לאיכות הסביבה והנהגת ההורים הבית ספרית, בנו השבוע דגם מחומרים ממוחזרים. התלמידים למדו במהלך השנה בשיעורי מדעים את נושא "המחזור" , בהובלת תלמידי המועצה הירוקה בהם נערכו פעילויות רבות שעסקו בנושא . השבוע, לסיכום הנושא , השתתפו כל תלמידי בית הספר בפעילות שיא כשהכותרת "פיסול סביבתי מחומרים ממוחזרים ". תלמידי בית הספר הגיעו עם בקבוקים , עיתונים , קופסאות ושאר חומרים שאפשר למחזר . בהדרכת של אומן פיסול, בנו ספסל ושולחן לצורכי התלמידים והיו שותפים לעשייה עד השלב האחרון .
קרא עוד...
יו"ר הנהגת ההורים הבית ספרית רוחמה גרשון ונציגי הנהגות כיתתיות ערכו ביום שישי בהפסקה ארוחת בוקר לצוות המורים בחדר מורים. השולחן היה ערוך עם שפע מאכלים מלוחים ומתוקים. את הארוחה כיבד יו"ר סניף הסתדרות מורים מרחבית גבי שמעון ונציגי הורים. רוחמה הודתה בשם כל ההורים למורים על עבודתם הקשה בכל יום ויום, ועל ההתמודדות עם התלמידים בכיתה. יו"ר הסתדרות המורים גבי שמעון דיבר על ההשקעה שבית הספר והצוות החינוכי נותנים לתלמידים. מנהל בית הספר הודה לרוחמה על תרומתה לבית הספר במשך 4 שנות הנהגתה. גם וועד המורים הודה לרוחמה של שיתוף הפעולה על "המעורבות" ולא על "התערבות" המורה מוטי דיבר במקצת שבחה של רוחמה מהפן של מנהל בעבר והודה לה על שיתוף הפעולה. גם רכזת החינוך החברתי חיה סיאני הודתה לרוחמה על שבזכותה יצאו פעילויות חברתיות רבות ועל כך שקצת קשה לעמוד בקצב של רוחמה.
קרא עוד...
כוחות צה"ל ממשיכים הערב (יום ו') בסריקות ובחיפושים לנוכח החשש מחטיפת הנערים שנעדרים מאז ליל אמש בגוש עציון לאחר שעלו על ככל הנראה על טרמפ, גורמי הביטחון בישראל מנהלים מגעים מול אנשי ביטחון ברשות הפלסטינית.
קרא עוד...
ביום ראשון ג' בסיוון ערב ימי ההגבלה של ישראל לקראת מעמד קבלת התורה התקיימה מסיבת הסידור החגיגית של תלמידי כיתות א' של בית ספר "אוהל שלום" גדרה. אל המסיבה המרגשת התכוננו התלמידים במשך זמן ממושך והתרגשו מאוד לקראת ההופעה. התלמידים של שבתאי תמר (א1) ואילנה רז (א2), לבשו לבן ואת בגדיהם פיארו פרטי לבוש ותפאורה הקשורים לנושא המרכזי תפילה והתלמידים נקראו בני מלכים. כל מי שראה את התפאורה ואת העיצוב, עמד נפעם לנוכח המראה המיוחד שהשרה הוד לקראת המופע הגדול שיבוא בעקבותיו, והם הנסיכים והנסיכות יגרמו להתרגשות להורים, סבים וסבתות ובני משפחה שבאו לרוות נחת מהילדים והנכדים.
קרא עוד...
שבוע הספר העברי יתקיים השנה בתאריכים 11-21 ביוני 2014. ברחבי הארץ יתקיימו שלל פעילויות לכל המשפחה, מפגשים עם סופרים, הצגות ילדים וכמובן עשרות דוכני ספרים. הקרן הקיימת לישראל מקיימת מבחר טיולים ופעילויות לכל המשפחה בעקבות ספרים וסיפורים. בית ספרנו החל במסע לעידוד ההשתתפות בשבוע הספר שיתקיים ביישוב או מחוצה לו בערים בסביבה. הספרנית איילה והמורה גילה שהיר רכזת השפה יצאו במסע פרסום בכתות וגם בכניסה ללובי ולמשרדי ההנהלה. במשך הבוקר מוצגים ספרים בפינה המיוחדת לכך על מנת לעודד ולמשוך את התלמידים לגשת לראות ולחוש אווירה בזעיר אנפין וכמאמר חז"ל "טוב מראה עיניים ממשמע אוזניים".
קרא עוד...
ביקור מנהלת החינוך גדרה בראשות ראש המועצה השבוע ביום שלישי פעמיים כי טוב נערך בבית ספר ביקור רב משתתפים של ראש המועצה יואל גמליאל, מנהל אגף חינוך ד"ר רפי בן חיים, מנהלת אגף הרווחה, יו"ר הנהגה יישובית וכן יו"ר הנהגה בית ספרית גרשון רוחמה, נציגת הנהגת הורים, יו"ר הסתדרות המורים מרחב מרכז גבי שמעון ועוד אישים נכבדים.בביקור התלוו צוות ניהול בית הספר, ורכזי מקצועות מתמטיקה ושפה ובראשם מנהל בית הספר עינן שמעון. הביקור כלל סיור לימודי אשר במהלכו צפו הנציגים בשיעורים מתוקשבים שנמסרו על ידי המורה גבריאל והמורה מיטל, בשיעור אנגלית של גזית ובכתה ב' של יונה וכתות א'.
קרא עוד...
בית חינוך "אוהל שלום" נשבע אמונים "אם אשכחך ירושלים.." היום יום רביעי כ"ח אייר ציינו את יום איחודה ה47 של ירושלים עיר בירתנו בחגיגיות. בתפילת שחרית אמרנו הלל, פרקי תהילים והודיה. כמו כן קיימנו טקס מרגש ועוצמתי השוזר את תולדות ירושלים מראשיתה בימי אברהם עת ויצחק בנו בהר המוריה, היציאה לגלות ועוד תחנות רבות בגלגוליה ההיסטוריים וכל זה מלווה ושזור בשירי ירושלים מרגשים ומיוחדים
קרא עוד...
השנה אחר פעילות מאומצת ביותר, חריש עמוק בכתות, חובת שילוב שעת קריאה בספריה, אפשרות להשאלת ספרים כיתתית או מהספרייה, ואחר מאמציהן של מורת השילוב ורכזת השפה גילה שהיר ואיילה צובירי ספרנית בית הספר, מורות ומחנכי הכיתות התקיים המצעד הבית ספרי לשנת תשע"ד. כל תלמיד קיבל פתק בו היה עליו לדרג את חמישה ספרים שהוא. תלמידים שנבחרו על ידי הספרנית ורכזת השפה מונו לוועדת "מצעד הספרים".
קרא עוד...
ביום הספורט ססגוני ומהנה שנערך בבית הספר במגרש המקורה ששטחו גדול באחריות המורה לחינוך גופני: מזל פחימה יום הספורט כלל תחנות רבות שהופעלו על ידי תלמידי שכבת ו' ומורי בית הספר התלמידים הסתובבו ונהנו משלל התחנות והמשחקים . התלמידים סיכמו ואמרו יום הספורט היה כיפי, מהנה ומאתגר במיוחד. יישר כוח למורה לחינוך גופני ולכלל המורים והתלמידים על הרוח הספורטיבית.
קרא עוד...
יום ראשון י"ח אייר יום ל"ג בעומר תהלוכת ל"ג בעומר של תלמידי בית הספר עומדת לצאת לדרך בשיתוף פעולה ופעיל בין בית חב"ד גדרה לבית הספר "אוהל- שלום" וכל זה ביוזמת הנהגת הורים הבית ספרית והיו"ר רוחמה. השעה 09:30 עומדות היו רגלינו בשעריך בית ספרנו, רכב של חב"ד נוסע בראש ומוביל את התהלוכה וברקע מוזיקה חסידית המלווה את התהלוכה. כיתות ו' מובילים בראש ושלטים רבים להם נושאים אותם כ"שלטי גיבורים" בידיהם. אחריהם במסע כצאת ישראל ממצרים שאר תלמידי כתות בית הספר וסוגרים את המסע גן ילדים.
קרא עוד...
תלמידי המועצה הירוקה בראשות משלחת בית ספרית והמורה נאווה אסייג, נסעו למפגש של מועצות ירוקות ממחוז מרכז לחווה שליד אשדוד, שם הציגו את התוצרים של כל מועצה בבית ספרה. תלמידי בית ספרנו גם נהנו מארוחה בריאה ומפעילות משותפת של כל חברי המועצות באזור גדרה. המועצה מקיימת עם המורה המלווה נאווה אסייג המורה למדעים, מפגש שבועי בן שעה לקידום מטרות ירוקות בבית הספר ובתחום איכות הסביבה בכלל. המועצה בחרה את המטרות והיעדים לפעולותיה בהתאם לצרכי בית הספר והקהילה ועל פי שקול דעתה.
קרא עוד...
פרויקט כיתת-אמן – מצוינות באמנות: תכנית בית ספרית המיועדת לתלמידים שוחרי אמנות המעוניינים לפתח את מיומנויותיהם וכישוריהם. בימים אלה התקיימה תערוכה של מחוז מרכז במשרדי המשרד בתל אביב. בתערוכה נטלו חלק תלמידי בית הספר יחד עם המורה חגית בתערוכה הוצגו יצירות נבחרות של תלמידי בית ספרנו שנבחרו מכלל יצירות בבית הספר.יישר כח למורה ולתלמידים על הייצוג המכובד והזכייה בתעודה.
קרא עוד...
תהילים לעילוי נשמת חללי מערכות ישראל. כתב רבנו בעל ה"פלא יועץ" "וכל אשר בכוחו לעשות לו נחת ומנוחה לנפשו יעשה מידי יום ביומו... אדם שזוכה לומר תהילים והקדיש תהילים לעילוי נשמת הוריו, קרוביו או כל מי מהנפטרים יידע לו נאמנה כי הוא גורם בכך לנפטר נחת ושמחה גדולה ועילוי נשמה אדיר ותיקון גדול לנשמתם. ואם ידמיין ברוחו כפי דברי רבנו בעל ה"פלא יועץ" את פני מי מהנפטרים בשעה שמבשרים להם שקיבלו מתנה נפלאה מהעולם הזה, "מטעמים" מיוחדים כאשר אהבו, שהינם שותפים של דוד מלך ישראל עליו השלום וזכו בלימוד אמירת תהילים,
קרא עוד...
נזכור אחים ורעים אשר יחד יצאו עמנו בפלוגות הלוחמים/ אנחנו חזרנו והמה לא ישובו עוד. גלים עלו, שטפו וחזרו - המה נותרו על חוף אין שוב. צעירים יצאו וחסונים, נאים ותמירים, צמח השדה, עד / שהשיגם העופרת ורסיסי מוות קטלום. איש אחר איש נשמטו ונפלו בשדות, כל בן לאמו, כל אב לילדיו, כל אוהב לאוהביו, מלוא כל הארץ. הלכו ואינם עוד. נדמו בחורים, שאון נעורים חדל. בעצם תמימות נעוריהם, בעוד הכול חלום ותקווה - הלכו ולא ישובו עוד הביתה . . . נזכור את הנופלים אשר אינם עמנו פה היום.
קרא עוד...
העיירה בוערתשְׂרֵפָה, אַחִים, שְׂרֵפָה! / עֲיָרָתֵנוּ בּוֹעֵרָה כֻּלָּהּ, / בָּהּ רוּחוֹת שְׁחֹרוֹת יִסְעָרוּ, לֶהָבוֹת חֻרְבָּן יִבְעָרוּ, / עִקְבוֹתֶיהָ לֹא נִשְׁאָרוּ, / הִיא עוֹלָה בָּאֵשׁ. וְאַתֶּם חוֹבְקִים יָדַיִם / בְּלִי הוֹשִׁיט עֶזְרָה, בְּלִי כַּבּוֹת אֶת אֵשׁ הַלַּהַב, / אֵשׁ הָעֲיָרָה.
קרא עוד...
בנות מצווה התכנסו באולם "בית שפירא" בנות המצווה, הורים, סבים, סבתות, בני משפחה ומורי בית הספר אשר באו לכבד את בנות המצווה. את הערב המרגש פתחו הבנות בכניסה אל האולם כשהן לבושות שמלות בלבן צחור וקרם משל היו ככלות היוצאות לחולל בכרמים כבנות ישראל שהיו יוצאות בט"ו באב לחולל בכרמים. הבנות נכנסו כאשר נושאות לב עם שמה של כל בת, ואחת אחר חברתה יצרו לב ענק אנושי. היה זה ערב מדהים, מרגש, מרומם וסוחף מחיאות כפיים סוערות מכל הנוכחים אחר כל שיר וריקוד.
קרא עוד...
בהתרגשות ובתפילה גדולה אנו עומדים בפתחו של שבוע החמ"ד, זו השנה הרביעית שאנו זוכים להקדיש שבוע שלם לחזק, להעצים, להעלות על נס את ערכי החינוך הממלכתי דתי, להביט בשמחה ובעין טובה על כל המטען הגדול שאנחנו זוכים לשאת בשליחותנו החינוכית, ולהעצים את הערכים הללו של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל בקרבנו ובקרב תלמידנו.
קרא עוד...
יום התלמידביום שישי האחרון התקיים "יום התלמיד" בבית חינוך "אוהל שלום"יום זה התקיים באווירה פורימית היתולית אך גם מאתגרת, מהנה ומושתת על ערכים ומידות אותם למדו התלמידים ויישמו ביום זה.
קרא עוד...
תלמידים יקרים! כנסו למרחב הכיתתי שלכם ובצעו את המשימה. בהצלחה.
קרא עוד...
כי אל שומע תפילה.... משיב הרוח ומוריד הגשם יום שישי י"ד אדר א' פורים קטן התכנסו יחדיו אבות ובנים לתפילת הגשם. מנהל בית הספר עינן שמעון פתח בדברי התעוררות ודבר תורה וההורים והתלמידים עמדו בתפילה כפי שמובא במשנה מסכת תענית. התלמידים וההורים היו עטופים בטליתות והחלו באמירת תיקון הגשם על פי הנוסח הספרדי, תלמידים והורים תקעו בשופרות. ברוך השם בליל שבת ובמהלך יום השבת ירדו גשמים. כמו כן תלמידי כיתה ד' של שוש חנינה המחיזו את תפילת חוני המעגל על בקשת הגשמים גם כאן כפי שמובא במסכת תענית. מכאן אנו נקראים לאמירת תיקון הגשם בכל יום עד לירידת גשמים גשמי ברכה.
קרא עוד...
משהו מרענן וקצת שינוי אווירה. התמונות שאתם הולכים לראות לא נלקחו מסט של סרט מדע בדיוני בהוליווד, אלא משולחנות התכנון של המהנדסים ואפילו מהמדפים. חלק ניכר מההמצאות הללו נמצא כבר בשימוש, וגם אלה שלא נמכרות יוצרו לפחות כאבטיפוס. ההערכה היא שבקרוב מוצרים מהסוג הזה יהפכו לנפוצים יותר ויותר בחיינו ויחליפו את הטכנולוגיות שאנו משתמשים בהם כעת. הנה הצצה לגאדג'טים של העתיד הלא רחוק.
קרא עוד...
יום רביעי השבוע ה' אדר א' 5/5/2014 יבקרו תלמידי שכבת ד' במוזיאון לתולדות גדרה והביל"ויים השוכן במבנה מיוחד, שנתרם על-ידי משה מינץ ורעייתו רחל. "המוזיאון לתולדות גדרה והביל"ויים" הינו מוזיאון היסטורי "יישובי", אשר תכניו נוגעים להיסטוריה של כל עם ישראל. המוזיאון ממחיש את הרעיון הציוני בהתפתחותו, תוך התבוננות בדרכם של הביל"ויים ותולדות גדרה משנת 1882 ועד היום. מורשת מינץ חיה ונושמת. הבית שהיה למוזיאון פועל למען רווחת תושבי גדרה, מנציח מספר ומשמר את סיפור הביל"ויים והמורשת הציונית.
קרא עוד...
תעודת מחצית - קרש קפיצה להצלחה היום יקבלו תלמידי בית הספר את התעודה הראשונה של מחצית השנה. כן חצי שנה עברה מפתיחת שנת הלימודים היום שה יהיה יום של שמחה "משנכנס אדר מרבים בשמחה" גם אם התעודה לא הכי מחמיאה. חלוקת תעודות מחצית יוצרת בהלה והיסטריה בקרב ההורים, הילדים והמורים. חשוב לזכור להכניס את הדברים לפרופורציה ולהבין שהציונים הם לא לתעודה כיצד ניתן לעשות בתעודה שימוש כקרש קפיצה להצלחה ולחיזוק מקומם של ילדינו בבי"ס
קרא עוד...
יום חמישי כ"ט שבט ערב ראש חודש אדר ' בישיבת נועם בגבעת מרדכי לתפילה לשחרורו הקרוב של יהונתן פולארד הנמצא בשבי מזה 29 שנה כולנו יחד בלב אחד, בשעה אחת, כל אחד בבית ספרו, בהנהגת מנהלי בתי הספר ורבני בתי הספר. זו תפילת הודיה.עוד על חיי יהונתן ופעולותיו למען כלל עם ישראל בתוכן תפילה למען שיחרור אחינו יהונתן פולארד: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שבכוח שתיים ועשרים אותיות תורתך הקדושה שקבלנו בהר סיני, תפתח ליהונתן בן מלכה: שערי ארוכה ומרפא, שערי בריאות, שערי גילה, שערי גאולה, שערי .....
קרא עוד...
יום גוש קטיף נקבע בתאריך כ"ב בשבט יום גוש קטיף נקבע בתאריך כ"ב בשבט במסגרת חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, תשס"ח-2008. סיפור גוש קטיף מזמן עיסוק בשאלות היסוד ובדילמות הערכיות שעמן מתמודדת החברה הישראלית תוך התייחסות לממד האנושי שבא בהן לידי ביטוי.מטרות ## היכרות עם סיפורו של גוש קטיף כחלק מהמפעל הציוני ## התמודדות עם סוגיות של זהות אישית, זהות קולקטיבית וזהותה של המדינה ## דיון בדרכים לניהול מחלוקת בחברה יהודית-דמוקרטית וגיבוש עמדות מנומקות בדילמות העומדות על סדר היום הציבורי במדינה.
קרא עוד...
לאה גולדברג נולדה ב 29 במאי 1911, קניגסברג/קובנה ונפטרה ביום ח' שבט תש"ל 15 בינואר 1970, ישראל היא מהמשוררים העבריים המפורסמים ביותר בעת החדשה, סופרת מבוגרים וילדים, מתרגמת, מבקרת וחוקרת ספרות, כלת פרס ישראל לספרות לשנת 1970. פרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטה העברית בירושלים.תולדות חייה ותמונות באתר בתחומי דעת שפה בנושא סופרים ומשוררים.
קרא עוד...
מחלקת הל"ה, או מחלקת ההר כפי שקרא לה שמעון קושניר לאחר מותם, הייתה מחלקה של 35 לוחמים, מהם 18 מהפלמ"ח ו-17 מהחי"ש, בפיקודו של דני מס, שהיה קודם לכן מפקדו של גוש עציון. רוב לוחמי המחלקה משתי היחידות היו סטודנטים של האוניברסיטה העברית בירושלים והאחרים טיילים וסיירים ותיקים. המחלקה יצאה במלחמת העצמאות, כדי לסייע לגוש עציון הנצור ולתגבר אותו בלוחמים ובאספקה. אור ליום שישי ה' בשבט תש"ח, 16 בינואר 1948 המחלקה התגלתה בדרכה ובעקבות כך כותרה על ידי המוני ערבים מהסביבה וכל לוחמיה נפלו בקרב שנמשך כל היום
קרא עוד...
תפילת ילדי החמ"ד לשחרורו של אחינו יהונתן פולארד- ביום רביעי כ"ט טבת תשע"ד 1/1/2014 , ערב ראש חודש שבט, בשעה 10:30 בבוקר, יתכנסו כל תלמידי החמ"ד, יסודי, תיכון וגנים לתפילה לשחרורו הקרוב של יהונתן פולארד הנמצא בשבי מזה 29 שנה כולנו יחד בלב אחד, בשעה אחת, כל אחד בבית ספרו, בהנהגת מנהלי בתי הספר ורבני בתי הספר. זו תפילת הודיה.עוד על חיי יהונתן ופעולותיו למען כלל עם ישראל בתוכןתפילה למען שיחרור אחינו יהונתן פולארד: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שבכוח שתיים ועשרים אותיות תורתך הקדושה שקבלנו בהר סיני, תפתח ליהונתן בן מלכה: שערי ארוכה ומרפא, שערי בריאות, שערי גילה, שערי גאולה, שערי .....
קרא עוד...
הורים יקרים, מה אומרים לילדים בגילאים שונים כשיש אזעקה? לכל גיל הבנה שונה של המצב,ולכן ההסבר צריך להיות מותאם להבנתו ותפיסתו של הילד. מצורף קובץ עם עוד קצת טיפים כיצד להסביר את המצב לילדים וכיצד להתמודד עם החרדה המתעוררת.
קרא עוד...
הורים יקרים, שוב אנו נכנסים למצב חירום של לחימה ועלינו לגייס כוחות מיוחדים כדי לשמור על בריאותם הפיזית והנפשית של ילדינו. על מנת לעזור לילדים שלנו (ולנו) לעבור תקופה זו תוך שמירה על חוסן נפשי – אנו מצרפים דף עם עצות כיצד לעזור לילדים להתמודד במצב זה – בשיח, בפעילות, ובהבנייה של המצב (עד כמה שניתן). עפרה היועצת
קרא עוד...
הורים ותלמידים יקרים !מצ"ב לוח חודש סיון לכיתות ה' בברכה מחנכות הכיתות
קרא עוד...
שני דפי משימה בנושא מילות שאלה
קרא עוד...
כמה ריבועים יש בתרשים?
רגע לפני אסיפת ההורים הפרטנית והמפגש עם מחנכת הכיתה והמורות המקצועיות, לפניכם דף מידע ובו הראציונאל של האסיפה ועצות והמלצות להיערכות מיטבית לקראת מפגש זה.
קרא עוד...
קרא עוד...
תלמידי כתה ה' 2של המחנכת יפה דובדבני למדו את הסיפור "נפלו ואבנים בידיהם הקמוצות" על שיירת הל"ה ובעקבות הלימוד הם הכינו עבודות ומטלות אישית. להלן הסיפור בקצרה של שיירת הל"ה , השיר של חיים גורי "הנה מוטלות גופותנו" ורקע לשיר
קרא עוד...
קרא עוד...
קרא עוד...
שבוע חמ"ד היום מזה ממש הגיע
קרא עוד...
היום המורה מוטי התחיל לעבוד עם שכבת ו על טקס פורים.כמה תמונות...שהצלחתי לחלץ...
קרא עוד...
בגלל התרגיל שעתיד להתקיים, הבאתי מס' פעילויות לכבוד חג הפורים!
קרא עוד...
חודש שבט חודש של בשורות טובות
קרא עוד...
קרא עוד...
אתם ודאי שואלים מהו שבוע החמ"ד ? התשובה היא:זהו שבוע שבו התלמידים והצוות החינוכי עוסקים ומצדיעים לעשייה חינוכית ולאישים ממנהיגי ומקרב הציבור בחינוך הממלכתי דתי בארץ.
קרא עוד...
חזון ביה"ס
קרא עוד...
19:23 (06/09/11) עורך ראשי
אדם השופט את עצמו, את המחשבות שלו, את הרצונות שלו, את הדיבורים, את המעשים, אז בשמים לא צריך לשפוט אותו, הוא עושה את העבודה בעצמו. "יש שבעה שערים בנפש האדם, שתי עיניים, שתי אוזניים, שני נקבי האף והפה" )ספר יצירה ד, יב(. עם השערים האלה אנחנו מתקשרים אל העולם. כמה צריך לשמור עליהם. כל כך בקלות יכולים להכניס ולהוציא מהם דברים לא ראויים. בשביל זה צריך שופטים ושוטרים. שופט ושוטר ליד כל שער כזה. "שצריך האדם לשים על עצמו שופטים ושוטרים על שבעה שעריו, וישפוט את עצמו תמיד שלא יהיה בו שום עבירה ועוון, ויהיה תמיד בקדושה וטהרה
קרא עוד...
אלול בפתח!!! הגענו לשבת "מברכין" חודש אלול. ימי הדין קרבים ובאים! הגאון רבי ישראל מסלנט זצ"ל מייסד תנועת המוסר, כתב על שבת זו: "מלפנים כאשר ידעתי כל איש אחזו פלצות מקול הקורא: "קדוש אלול!"
קרא עוד...
פרשת ואתחנן מעשה ברבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא שהיו עולים לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, כיון שהגיעו להר הבית ראו שועל שיוצא מבית קודשי קודשים התחילו הם בוכים ורבי עקיבא מצחק, אמרו לו: מפני מה אתה מצחק, אמר להם: מפני מה אתם בוכים, אמרו לו: מקום שכתוב בו הזר הקרב יומת ועכשיו שועלים הולכים בו ולא נבכה, אמר להם: לכן אני מצחק וכו' והביא להם הפסוק בזכריה: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים" וכו'. אמרו לו עקיבא ניחמתנו עקיבא ניחמתנו.
קרא עוד...
משה רבנו מוכיח את בני ישראל דברי משה רבנו נאמרו לכל ישראל כי אם היה משה אומר את הדברים רק לחלקם, היו האחרים יכולים לטעון "מדוע לא עניתם לו ? והרי יכולתם להחזיר לו תשובה!" ולכן משה רבנו אומר את הדברים לכולם ביחד. תוכחת משה רבנו כתובה ברמז בפסוקים הראשונים בפרשתנו וזאת כדי לא לבייש את בני ישראל בדברי תוכחה ישירים. מכאן אנו למדים שאם ברצוננו להוכיח מישהו שיקשיב לתוכחה עלינו לעשות זאת בצורה עדינה וברמז. בואו ונראה כיצד לומד רש"י את תוכחת משה רבנו מהפסוק": אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶּר דִבֶּר מֹשֶּה אֶּל כָל ישְִּרָאלֵ בְּעבֵרֶּ הַירְַּדֵן במַדְִּברָ בערֲָבהָ מוֹל סוּף בֵין פָארָן וּבֵין תֹפֶּל וְּלָבָן וחֲַצֵרתֹ ודְִּי זהָָב"
קרא עוד...
פרשתנו היא האחרונה בספר במדבר , לאחר ארבעים שנות נדודים במדבר , התורה מונה את מסעי בני ישראל. רש"י הקדוש מלמד אותנו שלמרות הגזירה שנגזרה על בני ישראל להישאר במדבר ארבעים שנה, לא היו בני ישראל מטולטלים ונודדים במדבר כל הארבעים שנה שכן בסה"כ היו 24 מסעות מינוי הנשיאים לחלוקת הארץ הקב"ה מצווה על משה למנות נשיא לכל שבט ולאחר שהשבט קיבל את נחלתו ע"פ הגורל, הנשיא יחלק את הנחלה בין אנשי שבטו לפי חכמתו וצרכי המשפחות השונות. התורה מונה את הנשיאים לכל שבט. בראשם יהיו אלעזר הכהן ויהושע בן נון.
קרא עוד...
הפרשה הקודמת פנחס מסתיימת בענייני קרבנות שונים שהיו מביאים בבית המקדש . מכיוון שלפעמים אדם מישראל נודר להביא קרבן, תחילת פרשתנו עוסקת בענייני נדרים. נדרים התורה מצווה אותנו שאיש הנודר נדר חייב לקיים את נדרו. למשל , אם אדם אמר שהוא נודר לא לאכול את כיכר הלחם שנמצא על השולחן , הרי הדבר אסור לו באיסור חמור למרות שלפני רגע היה מותר לו לאכול ממנו. כדי להתיר את הנדר יש לו שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה: ששלושה אנשים פשוטים ימצאו לו פתח להתיר את נדרו. האפשרות השנייה: התרה ע"י תלמיד חכם, "יחיד מומחה" – ובגלל זה נאמרה פרשה זו לראשי המטות שלהם יש את הסמכות להתיר את הנדר לבדם.
קרא עוד...
ג. אין לשמוע שירים מלווים בכלי נגינה, אפילו דרך הרדיו או דרך הטייפ בתקופה זו ויש להחמיר בזה גם לקטנים שהגיעו לחינוך. ומ"מ שירה בפה דרך הודאה להשי"ת בלי כלי נגינה מותרת, אבל בשמחה של מצווה סיום מסכת, סעודת ברית מילה, סעודת חתן וכלה, בר מצווה בזמנה(, פדיון הבן )שבזמנו([ מותר לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה אבל בסעודת ברית יצחק מותר רק שירה בפה.
קרא עוד...
בפרשת השבוע, פרשת פנחס, מצאנו דבר פלא גדול, כאשר זמרי בן סלוא היה עם המדיינית, באחד הזמנים הקשים אשר היו לאבותינו במדבר, אומרת התורה הקדושה "וְהֵמָּה בוכים פֶּתַח אוהל מועד" בני ישראל עמדו פתח אוהל מועד והיו בוכים ובתרגום יונתן פירש: עמדו בני ישראל פתח אוהל מועד וקראו קריאת שמע. מדוע בשעה הקשה הזאת של עם ישראל זה מה שעושים, קוראים קריאת שמע ולא עושים דבר אחר? מדוע לא נותנים מוסר לזמרי על המעשה החמור והקשה הזה? מדוע דווקא קוראים קריאת שמע?
קרא עוד...
"עשה לך שרף... והיה כל הנשוך וראה אותו וחי", ואמרו רז"ל )ראש השנה כ"ט( וכי נחש ממית או מחיה, אלא העיקר להסתכל כלפי מעלה ולשעבד את לבם לאביהם שבשמים, שמאתו לא תצא הרעות חלילה, אזי יכולים הנשוכים להתרפא. ומכאן נלמד כמה רעה יש בלשון הרעה, והיא סיבה לעורר את האדם להיזהר ולהישמר ממנה. "שומר פיו ולשונו, שומר מצרות נפשו", בעולם הזה ובעולם הבא!
קרא עוד...
"ויקח קרח" – אמר ריש לקיש: שלקח מקח רע לעצמו [סנהדרין קט] לשון זו של הגמרא תמוהה, מה הוא המקח הרע הזה אשר לקחו וממי לקחו? ונראה לבאר כך: הנה הטעם שנקרא בעל הממון בשם "עשיר", להורות שהממון מצד עצמו גורם רע לאדם, אבל אם האדם יוציא ממנו לצרכי העולם הבא הנקרא בשם "יש", כמו שכתוב: "להנחיל אוהבי יש", אזי לא יהיה לו רע מן הממון, כי אין הממון גורם רע לאדם, אלא אם כן מוציא אותו רק לצרכי הבלי עולם הזה בלבד.
קרא עוד...
סודו של עם ישראל פרשה שלימה מוקדשת בתורה לניסיונו של בלעם לקלל את עם ישראל. מי יודע מה היה קורה אילו היה עולה בידו לבצע את זממו. ומדוע? משום שבלעם לא קילל סתם כך. הוא חיפש נקודות תורפה בעם ישראל, כדי לקטרג עליהם ולעורר את זעמו של הקדוש ברוך הוא! משום כך, עשה עימנו הקדוש ברוך הוא חסד בימי בלעם, שלא כעס באותם ימים ולא נתן אפשרות לקטרוג להשפיע. ולא זו בלבד, אלא שהקדוש ברוך הוא הראה לבלעם את המעלות הטובות שבעם ישראל, שבעבורן הם זכאים לברכה!
קרא עוד...
לקראת חג מתן תורה צריכים אנו לדעת מה ההכנה הנדרשת מאיתנו לצורך קבלת התורה, והנה מצאנו ש"אור החיים" הקדוש עורר אותנו לנקודה זו וכך הוא כותב על הפס': "וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים... וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר, וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" שכוונת התורה ללמדנו שלושה עיקרים בקבלת התורה. העיקר הראשון: "ויסעו מרפידים" – הרי קודם לכן בא עמלק ונלחם עם ישראל ברפידים אמרו חז"ל [במכילתא] על שרפו ידיהם מן התורה, וכאן קודם מתן תורה תקנו את הפגם הזה ולכן "ויסעו מרפידים" שהרחיקו עצמם מהרפיון שהיה בהם והתחזקו בה וכך לשון קודשו: 'ההכנה הראשונה לקבלת התורה היא ההתגברות וההתעצמות בעסק התורה, כי העצלות היא עשב המפסיד השגתה' עכ"ל.
קרא עוד...
אב או רב? "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר ה'..." [ג', א'] וברש"י: ואינו מזכיר אלא בני אהרון, ונקראו "תולדות משה" לפי שלמדן תורה. מלמד שכל המלמד את בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו ילדו. הגאון רבי מאיר מרגליות זצוק"ל, רבה של אוטרהא, התפרסם כעילוי עוד בימי ילדותו. בהיותו כבן חמש למד עם המלמד את המשנה "אבידת אביו ואבידת רבו - יטפל קודם באבידת רבו, שאביו הביאו לעולם הזה, ורבו שלמדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא" ביום שבת קודש לאחר התפילה הזמין רב העיר לביתו את כל חשובי העיר יאזלוויץ, כדי לשמוח איתם יחד בשמחת "התחלת גמרא" של בנו הקטן. נעמד הילד והתחיל לומר בעל פה את דברי המשנה. פתאום שקע בהרהורים. לתמיהת אביו, אמר הילד בתמימות: "כשחזרתי על דברי המשנה, התקשיתי.........
קרא עוד...
"אִם-בְּחֻוקֹּותַי תֵּלֵכוּ וְאֶת-מִצְו תַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם" [כ"ו, ג'-ד']רבים סבורים כיום שבעיות ביטחוניות, כלכליות וחברתיות ניתן לפתור בכל מיני דרכים, הם אינם מעלים על דעתם כלל למצוא מזור לבעיותיהם בדרך של "אם בחוקתי תלכו". הגאון רבי יעקב גלינסקי הסביר את העניין בדרך משל: בני מאהל בדואי החיים בלב המדבר, הרחק ממקום יישוב, היו נאלצים לשאוב את המים הנצרכים להם למחייתם, מבורות הנמצאים במרחק רב ממקום מגוריהם, ולטלטלם בפחים על גבי חמורים. ויהי היום ומספר אנשים מקרב הבדואים ביקרו בכרך הגדול. לתימהונם ראו שאין בני העיר נזקקים להביא ממרחק מימיהם, אלא בכל בית מצוי ברז שממנו נובעים מים מתוקים, צלולים וצוננים. חמדו להם הבדואים את ה"שיכלול" הנפלא הזה ורכשו כמות ניכרת של ברזים על מנת להתקינם בכל אחד מן האוהלים שבמקום מושבם.
קרא עוד...
"וְכִי תאמְרוּ מַה- נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת- תְּבוּאָתֵנוּ. וְצִוִּיתִי אֶת-בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית וְעָשָׂת אֶת-הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים [כ"ה, כ'-כ"א] יש להבין, והרי מי ששואל שאלות "מה נאכל", אינו חזק באמונה כל כך והתורה מבטיחה לו ברכה ומדוע לא נכתבה ברכה מיוחדת לאותם מאמינים שלא שואלים שאלות? אלא הסביר הגאון רבי ליבוש חריף זצ"ל: אם אדם מישראל משליך יהבו על אלוקיו ובוטח בו בטחון מלא, מבלי לשאול כל שאלות, איננו זקוק לברכת שפע, שיצמיח שדהו הרבה תבואה ועל ידי כך יגדל וירבה עמלו בעבודות הקצירה, הדישה והטחינה, אלא כפי שאומר הכתוב )ויקרא כ"ה, י"ט(: "ואכלתם לשובע", היינו "אוכל קמעה ומתברך במעיו". אך מכיוון שישאלו "מה נאכל", הרי יהא זה סימן שביטחונם אינו עז ואיתן כך, לפיכך יהיה "וצוויתי את ברכתי" – שתתרבה התבואה בשדה ויחד עם זה יגדל וירבה העמל, בעוד אשר באכילה עצמה לא תהא הברכה שרויה... .
קרא עוד...
אמר ואמרת" – להזהיר גדולים על הקטנים רש"י מאמר זה של רש"י הסביר הצדיק בעל "ישמח ישראל" בדרך הבאה: התורה באה להזהיר את האנשים הגדולים הצדיקים והחסידים שבדור, על "דברים קטנים" – והכוונה לעבירות קלות שאדם דש בעקביו ואינו נותן דעתו להישמר מפניהן. כי על בגד משי גם כתם קטן נראה ומתבלט לעין כל. ואכן, מי שזוכה לעיניים זכות ומאירות רואה את פגמיו וחסרונותיו, אפילו הם דקים מן הדקים.
קרא עוד...
מה נלמד מחג הפסח? ההפך מלהיות עבד הוא להיות "בן חורין", להיות משוחרר, לעשות מה שאני רוצה! נכון? אך האם כאשר אומרים לי כל רגע ורגע בדיוק מה לעשות, מתי לאכול, מה לאכול, איך להתלבש, ואפילו איך לנעול נעליים, מה מותר לי להגיד, ומה אסור לי להגיד, מה עליי לעשות כדי לקבל אוכל ומה יגרום שאולי חס וחלילה לא יהיה לי מה לאכול, האם ארגיש כי אני "בן חורין", "חופשי"?
קרא עוד...
פרשת קדושים"אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ" [י"ט, ג'] יכול יהא כיבוד אב ואם דוחה שבת? תלמוד לומר: "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו" – כולכם חייבים בכבודי. [יבמות ה]דברי התלמוד יובנו על פי משל: בעיר אחת היו שלושה אחים, החליטו שלשתם לנסוע כל אחד למדינה שונה כדי ללמוד חכמה ותבונה. לאחר שנה חזרו שלשתם לביתם. האחד סיפר שלמד לעשות מראה שיוכלו לראות על ידה עד מרחקים עצומים כעין טלוויזיה.השני סיפר שלמד לעשות עגלה ומרכבה מיוחדת שיוכלו לנסוע עליה מרחקים עצומים בדקות אחדות כעין מטוס.והשלישי סיפר שלמד רפואה יקרה לעשות רוקח מרקחת מתפוח להריח בו, והוא מסוגל לרפא כל מיני מחלות
קרא עוד...
קרא עוד...
כִּי תַזְרִיעַ..." )י"ב, א'-ב'( רוב רובה של פרשת תזריע הם ענייני נגעים ומצורעים ופרשת שמיני רוב רובה ענייני מאכלות אסורות, וכידוע רוב האנשים לא נכשלים במאכלות אסורות משום שאדם לא מוכן לבלוע תולעת, אבל מוכן לבלוע את חברו על ידי דיבור לשון הרע עליו. לכן הוסמכה פרשת מאכלים הטמאים לענייני המצורע ללמדך שכשם שאתה נזהר ממאכלות טמאים תזהר גם בזה )ר’ ישראל מסלנט זצ"ל( ועל זה המליצו את הפסוק בתהילים "ואנכי תולעת ולא איש" אמר דוד המלך ע"ה תחשבו שאני תולעת ואז לא תבלעוני חי.
קרא עוד...
"וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרון נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ... וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה'" [י', א'-ב'] מובא בספרים הקדושים, שנדב ואביהו מתו מכוח עין הרע. כמובא בילקוט שמעוני, כשראו נשות עם ישראל את אלישבע, אשת אהרון הכהן, אמרו כולן: בעלה אהרון כהן גדול, גיסה משה רבנו מלך, אחיה נחשון בן עמינדב מראשי עם ישראל ושני בניה נדב ואביהו סגני כהן גדול. ומדיבורים אלו נמשך כוח של עין הרע, שהוביל לבסוף למותם בלא עת של שני בניה. חז"ל מספרים על האמוראים הקדושים רב פפא ואביי, שנחלקו יחד בהלכה, ולבסוף ההלכה נקבע כרב פפא. שאל אביי את רב פפא: האם אביך ואמך חיים? ענה ואמר: כן, גם הם בעיר.
קרא עוד...
לֵךְ כְּנוסֹ אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" [מגילת אסתר, ד', ט"ז] "אימא, למה כל הילדים מציקים לי, רבים איתי, דוחפים אותי, צוחקים עליי? הם אומרים שבגלל שאני יהודי אני לא שווה כלום" בכיתי לאימא. נכון, זה לא קרה בארץ ישראל, זה קרה בחו"ל וגם קורה עד היום במדינות מסוימות, אבל לא הבנתי למה זה קורה.
קרא עוד...
"אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְותֹ ה' אֱלֹוהָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם" [ד', כ"ב] בגמרא מסכת הוריות )י ע"ב( עמדו על השינוי בלשון הכתוב, "אשר" נשיא יחטא, ולא נאמר כדרך שנאמר בשאר הפסוקים "ואם נפש אחת", "ואם כל עדת ישראל ישגו" וכו'. אם כן מדוע שינה הכתוב בלשון וכתב "אשר"? אמר רבי יוחנן בן זכאי: "אשרי הדור, שהנשיא שלו מביא קרבן על שגגתו". שאם עשה עבירה בשוגג, ומודה הוא על שגגותיו ואינו בוש בהודאתו, קל וחומר שהאזרח הפשוט יודה בחטאיו ויביא עליהם קרבן. ואם מודה הוא על שגגותיו, ודאי שנתיניו יימנעו מחטאים במזיד.
קרא עוד...
"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן" [ל"ח, כ"א] "המשכן משכן" – שני פעמים, רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עוונותיהם של ישראל [רש"י] יש לפרש את הפסוק על פי דברי רבותינו בתלמוד [סנהדרין קב] על הפסוק: "וביום פקדי ופקדתי עליהם חטאתם", שכל פורענות שלא תבוא על ישראל יש בה מעוון העגל. והמפרשים הסבירו זאת על פי משל: מעשה במלך שכעס על בנו, ונטל אבן אחת גדולה אשר יש בה כדי להמית, לזרוק על בנו. לאחר מכן בא אוהב המלך לבטל הגזירה מעל בנו, אמר המלך לאוהבו: "לבטל הגזירה לגמרי שלא לזרוק עליו האבן אי אפשר, מפני שכבר נשבעתי לזרקה עליו, אלא מפני שנשאתי פניך הריני מוחל לו שלא לזרקה עליו בפעם אחת, אלא הריני מחתכה לחתיכות קטנות שאין בהן כדי להמית, ומניחן אצלי, ובכל עת שיהיה לי איזה כעס עליו, אזרוק עליו מאותן חתיכות קטנות עד גמר האבן ההיא, והרי האבן נזרקת עליו והוא לא יוזק".
קרא עוד...
שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'" ל"ה, ב' דברי הכתוב יובנו על פי משל: מעשה באדם אחד שהרחיק נדוד ועזב את משפחתו ובני ביתו לגור בארץ אחרת. והיו עיניו נשואות וכלות אולי יראה איזה אורח הבא מעיר מולדתו, למען ישאל את פיו על בני ביתו ומשפחתו. לימים בא עני הסובב ומחזר על הפתחים. והנה בבואו אל ביתו הכיר בו כי הוא מארץ מולדתו, ושמח מאוד לקראתו. רצה האיש להשתעשע עימו שיספר לו על בני ביתו.
קרא עוד...
אמר רבי משולם: "התפילה חשובה מאוד, אבל כשמדובר בלימוד התורה, לא די בכך. על התורה צריך לעמול, להתייגע ולהשתוקק לחקר האמת!".... זאת מלמדת התורה: "וייקחו אליך שמן זית זך" – שמן נמשל לתורה, מהו השמן הזך? מהי דרך הלימוד האמיתי? "כתית" – שאדם צריך לכתת עצמו, לשבור את גופו
קרא עוד...
"וְצִפִּיתָ אותוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ" כ"ה, י"א יש לפרש בדרך רמז, כי הנה אמרו רבותינו בתלמוד שבת קלג: "זה אלי ואנוהו" – התנאה לפניו במצוות. עשה לפניו סוכה נאה ולולב נאה ושופר נאה, ציצת נאה וספר תורה נאה, וכתוב בו לשמו בדיו נאה בקולמוס נאה בלבלר אומן, וכורכו בשיראין נאין. נמצינו למדים שחובה קדושה מוטלת על האדם לייפות את המצווה ולהדר אותה. ואולם כוונת האדם צריכה להיות לשם שמים, ולא כדי להתפאר בפני הבריות.
קרא עוד...
"וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע " כ"ד, ז' בגמרא מסכת שבת )דף פ"ח( דרשו חז"ל על הפסוק: "ויתייצבו בתחתית ההר", אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: "אם אתה מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהיה קבורתכם! והקשו בתוספות שם, שהרי בני ישראל אמרו למשה: "נעשה ונשמע" ואם כן מדוע צריך היה הקדוש ברוך הוא לכפותם לקבל את התורה? קושיה זו יש לתרץ במשל:
קרא עוד...
"כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ "כ', י"א( מסופר בספרי רבותינו: ר' יהושע בן אלם הגידו לו בחלום: "שמח בלבבך שאתה וננס הקצב, מושבו ומושבך בגן עדן וחלקו וחלקך שווים כאחד". כשניעור ר' יהושע חשב בלבו ואמר: "אוי לי שמיום שנולדתי הייתי תמיד ביראת קוני, ולא עמלתי אלא בתורה, לא הלכתי ארבע אמות בלא ציצית ותפילין והיו לי שמונים תלמידים, ועכשיו שקולים מעשיי ותורתי עם הקצב?" שלח לתלמידיו: "תדעו שלא אכנס לבית המדרש עד שאראה מי הוא זה האיש ומה מעשיו שהוא חברי בגן עדן.
קרא עוד...
קרא עוד...
"כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּו" ֹ )י', א'( המפרשים שאלו מדוע השם יתברך הכביד את לב פרעה בכל פעם להרבות בניסים, והרי די היה שייתן לו מכה אחת זמן מרובה, עד שילאה ולא יוכל לסבול אותו, ובעל כורחו יצטרך לשלוח את ישראל?
קרא עוד...
קרא עוד...
גלות מצרים למה? על פי דברי הרב פינטו יאושיהו הנה כשנתבונן בפרשת השבוע פרשת שמות, נקשה: הקב"ה רחום וחנון וכל מידותיו להטיב עם העולם, אם כן מדוע הקב"ה שיעבד אותנו בארץ מצרים בגלות כל כך קשה ומרה? בידי אכזרים ורעים כפרעה אשר שיעבד אותנו בפרך בחומר ובלבנים ובכל עבודה בשדה בלי שום רחמים, מלך אכזר כפרעה אשר היה שוחט בכל יום מאה וחמישים תינוקות ורוחץ את גופו בדמם, מדוע לא שיעבד אותנו בידי מלך עם יותר רגשות ויותר רחמים? על מה היה צריך לשעבדנו בידי אכזרים כל כך גדולים כפרעה, שריו ומכשפיו? אלא, משלו חז"ל דבר זה לאיש עשיר אשר היה לו בן, אשר ירד מדרך הטובה והתדרדר לדברים רעים וקשים והאב הרחום היה מדבר על ליבו שיחדל ממעשיו הרעים יום אחר יום, אך הבן התמיד במעלליו ובדרכיו הרעים והקשים, עד אשר האב לא היה יכול יותר ובאחד הימים לקח את בנו לשוק העבדים ושם את בנו למכירה לעבד. הזדעזעו כל בני המשפחה וכן כל הקהילה היהודית ממעשיו וכך עמד על הדוכן והציע את בנו למכירה פומבית. והנה שני סוחרים הגיעו למחיר הגבוה ביותר ועמדו על אותו מחיר והיה בידי האב המוכר להחליט בידי מי למסור את בנו.
קרא עוד...
אייר הוא החודש השמיני בלוח העברי בשנה המתחילה בחודש תשרי, והשני בשנה המתחילה בחודש ניסן. מזלו של חודש אייר הוא מזל שור. שמו של החודש, כשמותיהם של שאר החודשים בלוח העברי, הובא מגלות בבל. מקורו במלה "אָיָרוּ" באכדית, שמשמעותה "אור".בתנ"ך החודש נקרא גם "ירח זיו". בזמן בית המקדש היו שליחים יוצאים מירושלים להודיע על קביעת ראש חודש מפני פסח שני, שהטמא או מי שהיה בדרך רחוקה, מקריבים ביום זה.חודש זה נמצא בתקופת ספירת העומר, שהיא אחת משתי תקופות האבלות של הלוח העברי.א' באייר יכול לחול בימים שני, שלישי, חמישי ושבת.על פי הלוח העברי הקבוע, בחודש אייר יש תמיד 29 ימים ("חודש חסר").
קרא עוד...
מזל החודש – טלה. המסורת דורשת את מזל החודש כרמז לקורבן הפסח אשר הקריבו בני ישראל במצרים, קורבן אשר בזכותו נגאלו ויצאו מעבדות לחירות. הקורבן הוקרב מטלה או כבש. מסורת אחרת: כשם שניסן היה חודש הגאולה בעבר, כך יהיה חודש הגאולה בעתיד (על פי הפסוק בספר מיכה "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" מיכה ז') ותתקיים בו נבואתו של ישעיהו הנביא: "וגר זאב עם כבש …וזאב וטלה ירעו כאחד".
קרא עוד...
מזל החודש- דגים, לפי שבחודש זה הדגים שבנהרות ובאגמים פרים ורבים. המסורת רואה בדגים סמל ברכה כי הדגים מכוסים מן העין במים ו"אין הברכה מצווה אלא בדבר הסמוי מן העין" ישראל נמשלו לדגים: מה דגים חייהם במים אף ישראל חייהם בתורה, שנמשלה למים המחיים את הנפש. "הוי כל צמא לנו למים ואין מים אלא תורה". בטבע - החורף עוד מנסה את כוחו, הגשמים לא פסקו עדיין, יש ואפילו ברד וכפור מופיעים, אך ההפסקות בין הגשמים הולכות ומתארכות ושמש נוחה מלטפת. חודש אדר הוא הראשון בחודשי האביב. הארץ כולה פורחת,הנורית הכלנית והפרג מצטרפים לחגיגה. ציפורי החורף הצפוניות חוזרות למולדתן וציפורי הקיץ חוזרות אלינו מאפריקה. קטיף ההדרים מגיע לקיצו. השקד, האפרסק , המשמש השזיף והתפוח בשיא פריחתם.
קרא עוד...
מזל החודש דגים בחודש זה הדגים פרים ורבים בנהרות ובאגמים. הדגים הינם סמל לברכה, הדגים מכוסים מן העין במים "ואין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין". ישראל נמשלו לדגים: כשם שהדגים חייהם במים, ישראל חייהם בתורה שנמשלה למים המחיים את הנפש "ואין מים אלא תורה". מזל דגים בלשון רבים, רמז לעבור השנה אדר א' ו-ב' שמזל אחד להם. פרוש אחר מפרש את השם כ"גורן", כי בו מכינים את הגרנות לקראת קציר האביב. דעה אחרת גורסת שאדר פירושו קודר, מעונן. ואולי אדר הוא מלשון הדר, שכן חודש זה הוא נהדר בטבע ארץ-ישראל השדות מוריקים והפרחים פורחים.
קרא עוד...
החודש בטבע: חודש שבט מסמל את תחילת השנה החקלאית הטבעית של האילן. לקראת סוף חודש שבט מתמעטים הגשמים, עליית הטמפרטורות מגבירה את קצב הגידול של הצמחים ומתחילים להופיע סימני האביב. מיום ליום מתרבים פרחי – הבר ובסוף החודש משתרעים כבר מרבדים של פרחי שדה והארץ מתחילה להתכסות בכלניות, בנרקיסים, ברקפות ובשאר פרחי אביב בשלל צבעים. העצים מתחילים ללבלב, עצי ההדר מתחילים להנץ פרחים "השקדייה פורחת ושמש בה זורחת". הכול מבשר את בו האביב כדברי יהודה אלחריזי: "שבט מעוז לכל איש ומבט הוא מן היגונים מפלט...האפיקים על הארץ יפוצו ונחלים על רצפת שש ירוצו והארץ תוציא צמחיה...והשמש תקרב והאור יערב...".
קרא עוד...
טבת - פירושו ששוקעים בו - כי הוא בעיצומו של החורף זמן שהדרכים והשדות מוצפים ורגלי ההולכים שוקעות בבוץ. במגילת אסתר נזכר כחודש העשירי. סימנו של חודש טבת - גדי - מזל החודש גדי בו יוצאים הגדיים למרעה. יוסף טרומפלדור ,ראש פינה , הנר שמיני , אריאל שרון ,אברהם שפירא ,מבצע "חורב" ,קריית שמונה ,עזרא ונחמיה ,סאדם חוסיין ,צום עשרה בטבת ,חיים נחמן ביאליק ,הנביא מלאכי ,אברהם שטרן ,מחנות קפריסין ,הקרן הקיימת לישראל ,מחנות ההשמדה ,הרמב"ם ,עולי הגרדום בבגדד ,זבולון המר ,הספינה "אגוז" ,רעידת אדמה בצפת ,בחירות ראשונות לכנסת , צוללת דקר ,שניאור זלמן מלאדי ,אחד העם , הרב יצחק כדורי
קרא עוד...
קרא עוד...
קרא עוד...
קרא עוד...
קרא עוד...
11:37 (16/09/11) עורך ראשי
אירועים ותאריכים ראויים לציון במהלך החודש
חדשות
שכבות
תחומי דעת
אודות
דפי קשר
טפסים להורדה
דפי פרשת שבוע
לוחודש
תקנון ביה"ס
רשימות ספרי לימוד תשע"ג
תקנון לבחירות מועצת תלמידים
פינת היועצת
שאלות חזרה לחידון
ספרייה
מחשבים
תשלומי הורים תשע"ד
ועד הורים
שבוע חמ"ד
המנון ביה"ס
חופשת הקיץ עצות להורים ולילדים
למידה בשעת חירום
חיפוש באתר